Σχέση εργοδότη – εργαζόμενου: Ποιοι παράγοντες βοηθούν τη βελτίωσή της;

Συντάκτης: Εύα Αρβανίτη

Σε ένα εργασιακό περιβάλλον, η σχέση μεταξύ εργοδότη και εργαζομένων είναι το Α και το Ω. Για την ομαλή λειτουργία ενός οργανισμού, μιας εταιρείας ή μιας επιχείρησης, καθώς και για την επιθυμητή απόδοση των ατόμων που εργάζονται σε οποιονδήποτε τομέα, η σχέση αυτή θα πρέπει να είναι τουλάχιστον ικανοποιητική. Πώς χτίζεται όμως η εμπιστοσύνη μεταξύ εργοδότη και εργαζόμενου; Ποιοι παράγοντες βοηθούν τη βελτίωσή της;

Λαμβάνοντας υπ’ όψιν συναισθήματα όπως ο φόβος, η υπερηφάνεια και η αντιπάθεια που μπορεί να προκύψουν στην εν λόγω σχέση, αρχικά οι εργοδότες θα πρέπει να είναι σε θέση να αξιοποιούν στο έπακρο όλες τις ευκαιρίες που τους δίνονται και να πράττουν με τρόπο που να τους εξασφαλίζει καλές εργασιακές σχέσεις με τους υφισταμένους τους, έτσι ώστε να καταφέρουν να κερδίσουν την εμπιστοσύνη τους. Η εμπιστοσύνη βέβαια είναι ένα συναίσθημα αρκετά δύσκολο να χτιστεί, όσον αφορά την ανάπτυξή της μεταξύ επαγγελματιών από διαφορετικά επίπεδα εξουσίας.

Γνωρίζοντας όλοι μας τον τρόπο που αυτή η σχέση λειτουργεί, θα μπορούσαμε να πούμε, ότι οι παράγοντες που επηρεάζουν την ανάπτυξη της εμπιστοσύνης και της ειλικρίνειας μεταξύ ενός προϊσταμένου και ενός υφισταμένου εμπίπτουν στις εξής πέντε κατηγορίες: επικοινωνία, υποστήριξη, σεβασμός, δικαιοσύνη, αξιοπιστία.

Η επικοινωνία μεταξύ του εργοδότη και του εργαζομένου στηρίζεται στη διαρκή ενημέρωση και ανατροφοδότηση του δεύτερου με ακριβείς πληροφορίες, σχετικά με την πλήρη αποσαφήνιση των αποφάσεων και των πολιτικών της εταιρίας, την εκάστοτε εργασία που πρέπει να αναλάβει, αλλά και την απόδοσή του. Η επικοινωνία μεταξύ τους για να είναι εποικοδομητική, θα πρέπει να βασίζεται επίσης στο ειλικρινές ενδιαφέρον των εργοδοτών σχετικά με τα προβλήματα που αντιμετωπίζει κάθε εργαζόμενος, τόσο σε προσωπικό όσο και σε επαγγελματικό επίπεδο.

Η υποστήριξη έχει να κάνει με το πραγματικό και ειλικρινές ενδιαφέρον των εργοδοτών προς τους υφισταμένους τους, σε ανθρώπινο επίπεδο. Εδώ, πολύ βασικό ρόλο διαδραματίζει η διάθεσή τους να προσφέρουν βοήθεια στους υπαλλήλους τους, να τους ενθαρρύνουν, να υποστηρίξουν τις ιδέες τους και να δείξουν πραγματικό ενδιαφέρον για την εξέλιξή τους και στα δύο προαναφερθέντα επίπεδα.

Ο σεβασμός είναι ίσως μία από τις πιο γερές βάσεις πάνω στην οποία στηρίζεται μία εργασιακή σχέση και πρέπει να είναι αμφίδρομος. Η πιο έμπρακτη απόδειξη σεβασμού είναι η εξουσιοδότηση, η αποδοχή και η εφαρμογή των απόψεων των υφισταμένων.

Η δικαιοσύνη συνδέεται με την αναγνώριση στον κάτοχο μιας ιδέας που στέφθηκε με  επιτυχία, την αξιοκρατική και αμερόληπτη αξιολόγηση των επιδόσεων ενός εργαζομένου, την αντικειμενικότητα της κρίσης των εργοδοτών απέναντι στους υφισταμένους και τη γενναιοδωρία. Η αποφυγή των παραπάνω και η μη αναγνώριση της προσφοράς των εργαζομένων από μεριάς εργοδοτών είναι βέβαιο ότι οδηγεί σε εξαιρετικά καταστροφικές συνθήκες για την εξέλιξη των εργασιακών σχέσεων και ως εκ τούτου για την εξέλιξη μιας εταιρίας.

Η αξιοπιστία είναι η καλύτερη απόδειξη της συνέπειας και της ακεραιότητας ενός χαρακτήρα. Η τήρηση, για παράδειγμα, των υποσχέσεων που δίνονται εκατέρωθεν βοηθά στην υγιή ανάπτυξη της εμπιστοσύνης μεταξύ εργοδότη και εργαζομένου, ενώ το αντίθετο μπορεί να αποβεί επιζήμιο, τόσο για την εταιρία, τον οργανισμό ή την επιχείρηση, όσο και για τους ανθρώπους που την απαρτίζουν.

Συντάκτης: Εύα Αρβανίτη,

Influence:

Αρθρογράφος του flowmagazine.gr.